Duolingo is niet de enige manier om een taal te leren en ook niet de enige kwalitatief goede app voor dit doel. Stephanie Rosenbloom bespreekt in een column in de New York Times een overzicht van verschillende talenapps. Ook de reacties zijn de moeite van het lezen waard. Er zijn genoeg mensen die op verschillende manieren succesvol talen geleerd hebben. De één zweert bij films kijken, de ander bij songteksten meezingen, weer een ander bij het luisteren naar audio-boeken. De meeste mensen geloven dat je een taal alleen kunt perfectioneren door een tijd in het buitenland te gaan wonen. Een Engelse lerares beweert stellig dat zij uit ervaring weet dat alle online learning toch niet werkt.
Iedereen heeft wel een mening over de beste methode. Met een goedbedoeld advies mag je doen wat je wilt. Maar als we serieus willen weten wat behulpzaam is voor de meeste leerlingen, kan alleen onderzoek tot inzicht leiden. De vraag is uiteindelijk hoeveel procent van de leerlingen tevreden is met methode A, hoeveel met methode B, etc. Ik kijk naar tevredenheid, en niet alleen naar de resultaten, omdat ik denk dat een effectieve methode die leerlingen ernstig onder druk zet, niet wenselijk is en op den duur averechts zal werken. Omgekeerd zal een plezierige methode (“fun”) die geen resultaat oplevert ook niemand tevreden stellen.
Het is welbekend dat een persoonlijke leraar betere resultaten oplevert dan een leraar die aan een hele klas tegelijk moet lesgeven. Maar als de kosten meewegen is een groepsles optimaal. Benjamin Bloom beschreef in 1984 het 2-sigma probleem: op welke manieren kan lesgeven aan groepen net zo effectief worden als een persoonlijke leraar? Bloom is een realist, omdat hij erkent dat de kosten van het onderwijs ook relevant zijn. De benodigde tijd en de mate van zelfstandigheid of leerkracht(on)afhankelijkheid hebben ook invloed op de kosten. Bloom noemt mastery learning en parent education (hulp van thuis) als belangrijke factoren voor effectiviteitsverbetering. Beide kenmerken vinden we terug in Duolingo. Het zou waardevol zijn om dit in de praktijk te onderzoeken.
Hoe is parent education precies verwerkt in duolingo? Kan je dat nog verder toelichten?
Hoi Sara, duolingo leent zich bij uitstek voor parent education omdat ouders thuis zelf ook mee kunnen doen met duolingo om hun talen op te frissen. Via het leaderboard kunnen ouders en kinderen elkaars vorderingen volgen. Hoogopgeleide ouders zullen vaker duolingo gebruiken, wat tot reproductie van ongelijkheid leidt, maar door alle ouders op school te laten kennismaken met duolingo kan de leeromgeving thuis voor alle leerlingen verbeterd worden.